I'm off to Copenhagen to talk about New/Material Philology and my work on the transmission of 2 Baruch.
I am giving a paper at the conference Material Philology in the Dead Sea Scrolls: New Approaches for New Text Editions, noted here before.
“Material Philology, Syriac Manuscript Culture and the Transmission of 2
Baruch”
In this
paper, I will discuss some of the benefits and challenges of applying a
Material/New Philology perspective to the study of the transmission of 2 Baruch
in Syriac Manuscripts. Scholars commonly approach 2 Baruch as a first or second
century ce, Jewish, non-canonical apocalyptic text. However, the manuscripts in
which this work, or parts of this work, has survived, are much younger. The
manuscripts are primarily Syriac manuscripts, dating from the seventh to the
fifteenth century. Whereas these manuscripts have typically been used as
witnesses to the assumed older text, a Material Philology perspective may open
up for new approaches to 2 Baruch. A study of these manuscripts as Syriac
cultural artefacts and text carriers allows us, first, to study 2 Baruch in
context of Syriac manuscripts and media culture as a work that in fact meant
something to those who decided to copy and include it in, for instance, a
seventh century Old Testament pandect. And second, a study of the
transmission of 2 Baruch in accordance with a Material Philology approach will
by necessity pinpoint some key methodological challenges to the more
traditional historical critical paradigm, since a closer look at the
manuscripts show that 2 Baruch was not only “transmitted”, but also
transformed. This paper
will present and contextualize the perspective of Material Philology, discuss
the transmission and transformation of 2 Baruch as one example of how the
perspective can be applied, and reflect on how this perspective can be used and
possibly improved by scholars working on the Dead Sea Scrolls.
And while I am there I am also giving a lecture on New/Material Philology at the Faculty of Theology at the University of Copenhagen - in Norwegian (!).
"Materiell filologi: Fra 'tekstvitner' til 'kulturelle artefakter'"
"Materiell filologi" er en av flere nyere retninger innen
filologi/"editorial theory" som i dag utfordrer - og er i dialog med - det
dominerende historisk-kritiske filologiske paradigmet, både i
bibelvitenskapene og i andre akademiske felt som tradisjonelt har
beskjeftiget seg med antikke tekster. Målet for et historisk-kritisk
paradigme har vært å (1) rekonstruere den tidligst mulige teksten basert
på de manuskriptene vi har, for deretter å (2) fortolke den rekonstruerte
teksten i lys av den historiske konteksten teksten antas å ha vært
produsert i. Fokuset for såkalt materiell filologi, derimot, er å studerer
tekster som (1) integrerte deler av historisk eksisterende manuskripter og
(2) å fortolke disse i lys av den konteksten som manuskriptet og den
historiske bruken av det gir. Materiell filologi tar med andre ord
utgangspunkt i enkeltstående manuskripter som meningsfulle historiske
artefakter og leser tekstversjonene som disse manuskriptene inneholder som
interessante tekster i og for seg -- ikke som vitner til en opprinnelig
eller tidlig tekst. Denne forelesningen vil gi en introduksjon til
materiell filologi, en diskusjon av fordeler og utfordringer ved å anvende
dette perspektivet, samt eksempler på hvordan perspektivet kan være med på
å gi nye innfallsvinkler til studiet av antatt antikke tekster.
No comments:
Post a Comment